Cookiebeleid
Deze website maakt gebruik van cookies. Om meer te vernemen over het gebruik van deze cookies, klik hier. Als u verder surft, geeft u Talents4You toelating om deze cookies te gebruiken. Opgelet, het blokkeren van bepaalde cookies verhindert het correct functioneren van de website.
Ik ga akkoord

Hoe zorg je ervoor dat jouw verkopers zelf ontslag nemen?

Posted by Tim VanHulle

Waarom zou je jouw verkopers tevreden houden?

Het vergt toch minder inspanning om hen aan te moedigen om bij de concurrentie te gaan werken?

Als je inspiratie nodig hebt om ze dat extra duwtje in de rug te geven richting de deur, lees dan zeker verder.

Hoe zorg je ervoor dat jouw verkopers zelf ontslag nemen?

Ik ben de baas.

Als je zeker wil zijn dat jouw verkopers gaan lopen, speel dan zeker de “Ik ben de baas”-kaart. Hieronder enkele tips om dit uit te voeren:

  • Luidkeels “Goede namiddag!” op de sales floor roepen wanneer hij / zij om 8:31 op kantoor toekomt
  • Doordrammen over hoe een sales tactiek in jouw glorieuze tijden werkte, en deze opleggen aan de verkoper.
  • Niet enkel het gevoel geven dat deze persoon jouw cash cow is, maar het ook nog zeggen: “Gelukkig dat we een cash cow als jou hebben!”
  • Geen people management of andere trainingen geven. Dan zouden jouw verkopers minder tijd hebben om te verkopen.
  • Niet luisteren naar hun feedback want … juist ja, jij bent de baas.


Als je ze dan toch wil houden: Luister naar jouw verkopers en geef hen niet het gevoel dat ze enkel jouw cash cow zijn. Wil je écht gerespecteerd worden? Geef de nodige vrijheid en toon dat je kan luisteren naar- en leren van jouw mensen. Meeste verkopers die we spreken willen vrijheid om hun ding te doen, met een “sparring-partner” als manager. Wanneer ze met vragen zitten, willen ze dit kunnen bespreken en samen tot een oplossing komen.


Heb je de meeting report in’t systeem gezet?

Als sales manager wil je steeds op de hoogte zijn van jouw business en mooie rapporten kunnen voorleggen met volledige cijfers. Dat is begrijpelijk.

Wat niet begrijpelijk is, is hoe sommige sales managers zich meer zorgen maken over een veldje in het CRM systeem dan over het sales talent van hun mensen. Ieder percentage, ieder veldje en iedere keer men gesproken heeft met een prospect of klant wil men in het CRM ingevuld zien.

Als je jouw verkopers daarbovenop afstraft omdat bepaalde gegevens niet in het systeem staan, zorg je er zeker voor dat deze snel zullen zoeken naar minder administratieve oorden.


Als je ze dan toch wil houden: Ja, bepaalde informatie is belangrijk om te rapporteren. Daarvoor bestaan ondersteunende functies, CRM automatisatie en andere oplossingen. Jouw verkopers hebben gekozen voor de job van verkoper, en niet die van administratief bediende.



En wat als we nu eens …

Als je een spel speelt, verander je de regels toch ook niet in het midden van een ronde?

37% van de verkopers die we spreken, spreekt zich uit over een verandering in de variabele vergoeding of de doelstellingen in het midden van een sales cyclus. Het leidt enkel tot frustratie wanneer men te horen krijgen dat de leads en potentiële deals die in hun sales pipeline zitten, zullen uitdraaien tot een lagere beloning dan verwacht.

Wil je dat jouw verkopers sneller weglopen dan dat je “tegenvoorstel” kan zeggen? Wacht tot wanneer hij / zij een enorme deal binnenhaalt en verras hem / haar dan met de mededeling dat het bonusplan veranderd is.

Als je ze dan toch wil houden: Onthoud dat KPI’s, targets en de uiteindelijke commissie een invloed hebben op de gewenste uitkomst. Als jijzelf of iemand hogerop veranderingen wil aanbrengen, communiceer dit dan ruim op voorhand of zorg ervoor dat de lopende zaken niet geïmpacteerd worden.


We gaan ze toch niet de wortel EN de stok geven?

Zorg er zeker voor dat jouw verkopers niet teveel van jouw winstmarge afsnoepen. Je zou jezelf toch niet willen tekort doen?

Goed draaiende bedrijven weten hoe ze topverkopers moeten aantrekken en behouden: door hen te belonen met een beter salarispakket dan het gemiddelde marktaanbod. Een belangrijke factor daarbij is de zogenaamde “uncapped commission”.

Een plafond op het variabel loon van een verkoper zorgt ervoor dat men stopt bij het behalen van 100%.

“Er is toch geen beloning om meer binnen te halen voor het bedrijf, dus waarom zou ik meer doen?” is wat men meestal zegt. Daarbij zullen sommige sales mensen zelfs proberen om de deal-registratie in een ander kwartaal of jaar te zetten, wat voor andere problemen zorgt.

Meestal zetten sales managers of sales directors een plafond op de verloning, omdat men nog niet weet hoe haalbaar de target is. Een andere reden is omdat men bang is dat de “Cost of Sales” te hoog zal worden.

Als je ze dan toch wil houden: Hoewel je er steeds voor moet zorgen dat jouw “Cost of Sales” onder controle blijft, zal een plafond op het variabel loon enkel zorgen voor andere problemen. Niet enkel zullen topverkopers minder gemotiveerd zijn om extra omzet te genereren, ook zal de kans hoger zijn dat deze mensen vertrekken.


Waarom schreven we dit artikel?

Het gebeurt nog te vaak dat sales managers niet begrijpen waarom hun verkopers uit zichzelf vertrokken zijn. In vele gevallen was een kleine aanpassing genoeg geweest om te zorgen een topverkoper bleef.

Natuurlijk zijn niet alle sales managers slecht! Er zijn nog steeds vele leiders die zich door dik en dun inzetten voor hun mensen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Uw privacy? Dat is onze prioriteit.

Talents4You N.V. (Zuiderlaan 14, 1731 Zellik) (“Talents4You”, “we”, “wij”, “ons”) is een uitvoerend wervings- en selectiekantoor voor salesprofielen in de IT-sector. Wij zijn verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens van:

Indien u opmerkingen, vragen of verzoeken heeft met betrekking tot uw persoonlijke informatie, neem gerust contact met ons op via info@t4you.be.

Welke gegevens worden door ons verzameld en verwerkt?

Om uw zoektocht naar een job/kandidaat zo eenvoudig en veilig mogelijk te maken, verzamelen en verwerken wij informatie over natuurlijke personen met wie wij rechtstreeks of onrechtstreeks in contact staan/stonden of willen staan.

We beseffen hoe belangrijk deze gegevens zijn. Daarom zetten wij alles op alles om de verwerking ervan op een transparante, niet-discriminerende en legale manier te laten verlopen tijdens elke stap van het rekruteringsproces.

De volgende persoonlijke gegevens kunnen worden verzameld, verkregen of verwerkt:

We verzamelen ook informatie over uw surfgedrag op onze website via cookies en soortgelijke technologieën. Bekijk ons cookiebeleid voor informatie over hoe dit werkt.

Wat doen we met uw persoonsgegevens?

Talents4You zal uw persoonlijke informatie verzamelen, bewaren, verwerken en vrijgeven om u onze diensten te kunnen aanbieden. Onze doelstellingen omvatten:

Onze diensten aan u verstrekken

Onze klantenrelaties beheren, onderhouden, begrijpen en verbeteren

Onze leveranciersrelaties onderhouden

De basis voor de rechtmatige verwerking van uw gegevens

Wie heeft toegang tot mijn persoonlijke gegevens en naar wie worden ze verstuurd?

Om uw interactie met ons zo goed mogelijk te laten verlopen is Talents4You zeer waakzaam wat betreft het delen van uw persoonlijke gegevens met derden.

In geen geval zullen uw persoonsgegevens worden verkocht aan derden. Wij verzekeren u dat de derden waarmee wij samenwerken alleen toegang hebben tot de persoonsgegevens die zij nodig hebben om hun werk te doen.

De volgende partijen hebben toegang tot uw gegevens of kunnen ze toegestuurd krijgen.

Klanten

Om onze wervingsdiensten te kunnen verlenen, delen we uw persoonsgegevens als kandidaat met onze klanten, met uw toestemming.

Externe technologieproviders

Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, zetten wij dienstverleners zoals ATS, CRM, Online Career Portal, Webservices, enz. in voor IT-diensten, verspreiding via sociale media, gegevensopslag en -analyse.

Adviseurs

Om onze bedrijfsactiviteiten te verbeteren, kunnen wij ons laten bijstaan door boekhouders, accountants, professionele adviseurs of advocaten die mogelijk inzicht hebben in uw persoonsgegevens.

Hoelang bewaren wij uw persoonsgegevens?

We zullen uw gegevens niet langer bewaren dan redelijkerwijs nodig is voor de doeleinden hierboven genoemd.

Hoe veilig en vertrouwelijk gaan we om met uw gegevens?

Bij Talents4You hebben we de juiste technische en operationele veiligheidsmaatregelen getroffen om veiligheid en vertrouwelijkheid van uw persoonlijke informatie te waarborgen en te beschermen tegen opzettelijke of onopzettelijke manipulatie, verlies, vernietiging of inzage door onbevoegden.

Wat zijn mijn rechten?

Als een natuurlijk persoon en burger van de Europese Unie hebt u het recht om uw gegevens in te zien en die te laten corrigeren, ‘vergeten’ of verwijderen.

Om er zeker van te zijn dat we met de juiste persoon communiceren, kunnen deze rechten enkel uitgeoefend worden door contact op te nemen via info@t4you met een recto verso kopie van uw identiteitskaart. We zullen uw verzoek beantwoorden binnen de wettelijke periode.

Het recht om uw gegevens in te zien

U hebt het recht om ons een kopie van de persoonlijke informatie die we over u bijhouden op te vragen. Als we daar een goede reden voor hebben en als de AVG/GDPR dit toelaat, kunnen we uw verzoek om een kopie van uw persoonsgegevens te ontvangen geheel of gedeeltelijk weigeren. In zo’n geval zullen we wel de redenen daarvoor opgeven.

Het recht om de juistheid van uw persoonlijke informatie te betwisten

U hebt het recht om uw gegevens te corrigeren. Talents4You wil ervoor zorgen dat uw persoonlijke gegevens juist zijn. Houd er wel rekening mee dat u wijzigingen van uw persoonlijke informatie aan ons moet meedelen om te zorgen dat uw gegevens up-to-date zijn. Stuur een e-mail naar info@t4you.be met als onderwerp “Data Correction/Gegevenscorrectie”.

Het recht om bezwaar te maken tegen of beperkingen op te leggen aan de verwerking van uw persoonlijke gegevens op basis van rechtmatige belangen

U hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens of die te beperken ook al berusten we ons op rechtmatige belangen om deze gegevens te verwerken. U hebt ook het recht om bezwaar te maken tegen het gebruik van uw persoonlijke gegevens voor marketingdoeleinden. Als u bezwaar maakt, moeten wij de verwerking stoppen tenzij we kunnen aantonen dat we overtuigende rechtmatige redenen hebben voor de verwerking die voorrang hebben op uw belangen, rechten en vrijheden of tenzij we uw gegevens moeten verwerken in het kader van rechtsvorderingen. Elke zaak wordt individueel bekeken.

Het recht om uw toestemming in te trekken

Als u ons toestemming hebt gegeven om uw persoonlijke gegevens te verwerken, beschikt u te allen tijde over het recht om die toestemming in te trekken. Daartoe klikt u op “unsubscribe” of “uitschrijven” onderaan onze e-mails of stuurt u een mailtje naar info@t4you.Be met als onderwerp “Unsubscribe/uitschrijven”.

Het recht op overdraagbaarheid van de gegevens

U hebt het recht om uw verwerkte persoonlijke informatie in een gestructureerd en leesbaar formaat te ontvangen. Houd er wel rekening mee dat we niet kunnen voldoen aan verzoeken die betrekking hebben op persoonlijke informatie van anderen zonder hun toestemming. We kunnen ook de technische compatibiliteit met het systeem van derden niet garanderen. Stuur een mailtje naar info@t4you.be met als onderwerp “Data Portability/Overdraagbaarheid gegevens”.

Het recht om een klacht in te dienen

Als u niet tevreden bent met ons gebruik van uw persoonlijke informatie, kunt u contact met ons opnemen via info@t4you.be met als onderwerp “Complaint/klacht”. U kunt ook een klacht indienen bij de Belgische Privacycommissie door een e-mail te sturen naar commission@privacycommission.be.

Cookiebeleid

Deze website maakt gebruik van cookies om uw surfervaring te verbeteren. Dankzij cookies kan onze website beter functioneren en kunnen wij die beter aanpassen aan uw voorkeuren. Als u doorgaat met surfen, geeft u ons de toestemming om cookies te gebruiken. Cookies worden ook gebruikt voor statistische doeleinden. We werken de statistieken van onze website bij met Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google. Onze website maakt ook gebruik van Bullhorn, LinkedIn en andere externe diensten. Deze externe diensten kunnen cookies plaatsen om bepaalde gegevens vast te leggen, zoals bijvoorbeeld om het klikgedrag van bezoekers te analyseren.

De meeste internetbrowsers bieden de mogelijkheid om cookies van uw harde schijf te verwijderen. U kunt ook cookies van tevoren weigeren, of u kunt aangeven dat u een waarschuwing wilt ontvangen voordat ze worden geïnstalleerd. Raadpleeg de handleiding of helpfunctie van uw internetbrowser voor meer informatie. Opgelet, als u bepaalde cookies blokkeert, kan het gebeuren dat onze websites niet meer correct functioneren.

Wijzigingen aan deze privacyverklaring

Als we wijzigingen aanbrengen aan deze privacyverklaring, plaatsen we hier de updates zodat u op de hoogte bent. Als we fundamentele voorwaarden wijzigen, zullen we gedurende 30 dagen een bericht in verband met de herziene privacyverklaring op onze homepage www.talents4you.be plaatsen met een link naar deze pagina.

Deze privacyverklaring werd voor het laatst bijgewerkt op 25 mei 2018.