Eerst even alles in perspectief brengen.
Vooraleer je jouw slechte manager aanpakt, wees er eerst zeker van dat het wel een slechte manager is. Het is moeilijk om in de spiegel te kijken, maar kijk of er zaken zijn waar jij aan moet werken, om een goede relatie met jouw manager op te bouwen.
Ook zijn er sommige zaken die buiten zijn / haar mandaat vallen. De finale beslissingen over salaris, target en dergelijke onderwerpen komen meestal van hogerop. Het enige waarop je dan kritiek op kan hebben is de manier waarop de boodschap wordt gecommuniceerd.
Probeer jezelf ook in zijn / haar schoenen te verplaatsen, om jouw manager zijn / haar beslissingen beter te begrijpen.
Onderstaande voorbeelden zijn dus niet van toepassing op elke manager.
Vergeet niet: er bestaan nog altijd goede managers, die door het vuur gaan voor hun team!
“Ik heb altijd gelijk, en zelfs al heb ik ongelijk, dan heb ik gelijk in mijn ongelijk.”
Als jouw manager niet wil toegeven dat hij ongelijk heeft, betekent dit dat hij niet bereid is om voor jou uit zijn comfort zone te gaan.
Deze persoon is meestal sterk in de schuld van zich af te schuiven op anderen en stelt zich ondankbaar op.
Probeer met zoveel mogelijk geschreven feiten de zaken aan te tonen, vanuit bronnen die men als betrouwbaar aanziet.
Wanneer jij de schuld krijgt en dit publiekelijk gedaan wordt, probeer eens een andere tactiek dan de standaard “Sorry baas”. Hoewel dit tegenstrijdig is met hoe je je op dat moment voelt, geef eerder een verontschuldiging voor de manager z’n gedrag.
Iets in de trant van:
“Ik geef mezelf de schuld van jouw uitbarsting daarnet. Het is duidelijk dat ik te veel druk op jou zet. Als je problemen met mij hebt, zou ik het op prijs stellen om er verder over te praten in jouw kantoor. '
Goede afspraken, goede vrienden.
Wanneer de beloftes van meer verantwoordelijkheid, een salarisverhoging, een promotie … uitblijven, weet je dat jouw manager onbetrouwbaar is.
Bij gesprekken is het gemakkelijk voor jouw manager om dingen te beloven, zodat de problemen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Probeer daarom steeds alles op e-mail te zetten om te hervatten. Als je geen antwoord krijgt, wees dan voorzichtig.
Een leger mini-me's.
Een goede manager weet dat andere karakters elkaar kunnen aanvullen. Weliswaar zijn slechte managers eerder van de gedachte dat een goede sales een copy-paste van hem moet zijn.
Probeer in dit soort gevallen enkele van hun suggesties of adviezen te volgen, en geef aan dat je er jouw eigen draai aan wil geven. Op die manier blijf je oprecht jezelf, terwijl je jouw manager toont dat je z’n insteek waardeert.
Neem controle over de extreme controle freak.
Een micromanager is een perfectionist die bang is van onverwachte omstandigheden. Deze persoon is pushy en zal alles willen weten om niets over het hoofd te zien.
Een sterke manier om met deze persoon om te gaan is over-communicatie, waarbij de illusie van controle gecreëerd wordt. Spreek de intervallen af op welke je zal communiceren, en wat je zal communiceren. Stuur beknopt belangrijke informatie door. Op die manier toon je initiatief, zonder dat je rapport na rapport moet opstellen.
Belt jouw manager je op jouw verdiende dagje verlof? Net als bij een tweejarige kleuter is dit verlatingsangst. Je neemt bij deze manager met machtshonger zijn belangrijkste voedingsbron weg.
Wat doe je eraan? Geef een overzicht van de stand van zaken vooraleer je op verlof vertrekt.
Heb je’t al gehoord?
Roddelaars heb je overal. Een manager die roddelt of geruchten verspreidt, zorgt voor onnodige ongemakken en komt onprofessioneel over.
Bij deze persoon blijf je best diplomatisch en leidt je die best op een zijspoor. In de trant van: “Ah, dat had ik nog niet gehoord. Nu we toch wat tijd hebben, ik had nog wat nieuws over een lead waar ik mee bezig ben …”
Ben je zelf een roddelaar? Doe dan wat je niet laten kunt. Maar weet dat wat je aan deze manager in vertrouwen zal zeggen, snel zal doorverteld worden.
De wispelturige manager.
'S ochtend zegt jouw manager dat je een klant deze namiddag moet bellen … om 12u zegt hij dat hij diezelfde klant zelf zal bellen.
Klinkt bekend in de oren?
Dan heb je een wispelturige baas! Beste manier om met dergelijke managers om te gaan, is door zelf initiatief te nemen en enkel te informeren over jouw bedoelingen. Als hij een probleem heeft met wat jij beslist hebt, zal hij het laten weten.
De druppel.
Is de druppel die de emmer doet overlopen gevallen? Ga dan het gesprek aan met jouw manager.
Toon duidelijk aan door middel van voorbeelden, wat fout zit. Als jouw manager daar defensief of zelfs agressief op reageert, laat jouw woorden bezinken en geef aan dat je een dialoog wil hebben om er toch het beste van te maken.
En als niets meer helpt?
Dan ga je op zoek naar een andere omgeving. Je hebt gedaan wat je kon om te zorgen dat het toch lukte. Jouw werk, gemoedsrust en ingesteldheid mogen niet lijden door het gedrag van iemand die niet op zijn plaats zit.